KOMUNIKASI DI ERA BARU
Generasi baru(muda) memasuki sektor pekerjaan membawa bersama harapan baru dalam cara bekerja. Perbezaan generasi di sektor pekerjaan dikatakan memberi impak kepada amalan di tempat kerja mahupun kepada para komunikator. Berdasarkan temu bual dengan Carol Kinsey Goman, seorang Perunding Pengurusan, artikel ini cuba mengulas isu tersebut.
Di tempat kerja masa kini dihuni oleh empat generasi yang diklafikasikan melalui tarikh kelahiran;
Generasi Veteran (1927-1945)
Baby Boomers (1946-1964)
Generasi X (1965-1983)
Generasi Y (1984-masa kini)
Menurut Goman, perbezaan generasi membawa kepada perbezaan cara berkomunikasi dan bagi berdepan dengan situasi ini adalah bergantung sepenuhnya tentang bagaimana majikan berkomunikasi dengan para pekerjanya. Generasi Y dikatakan menjana perubahan berkomunikasi dari aliran informasi bersemuka kepada cara yang tidak begitu formal dan dengan menggunakan pendekatan kerjasama(kolaborasi). Keadaan ini berlaku kerana struktur organisasi di Generasi Veteran bersifat kepelbagaian hirarki di mana aliran komunikasi dikawal dan melalui pelbagai peringkat. Sementara pada Generasi Baby Boomers, perletakan harapan terhadap majikan menjadikan hirarki
syarikat kurang efektif namun berlaku peningkatan dalam memahami kepentingan nilai dan visi syarikat. Situasi ini berlaku juga disebabkan keempat generasi ini berada dilingkungan ekonomi dan persekitaran kerja yang berbeza. Sementara Generasi Y, di samping menyedari tentang kepentingan nilai dan visi syarikat, juga berkehendakan kepada corak dan persekitaran kerja yang lebih baik.
Generasi Y dikatakan membawa atau merubah cara majikan berkomunikasi dengan pekerjanya. Ini adalah kerana Generasi Y bekerja dalam lingkaran kecanggihan teknologi. Teknologi telah merubah pandangan dan pemahaman serta cara berkomunikasi. Teknologi juga menjana perubahan dari komunikasi kepada kerjasama(kolaborasi). Teknologi misalnya membawa komputer dan informasi(IT) ke sektor pekerjaan. Melalui komputer dan teknologi informasi;
memudahkan pelaksanaan tugas
berupaya memperoleh ilmu pengetahuan dan maklumat
berupaya menjalankan pelbagai tugas(multi-task)
berupaya merubah cara memahami sesuatu perkara dan keadaan dan cara berkomunikasi
Malah penggunaan e-mel dikatakan sudah ketinggalan zaman dan ia kini beralih kepada sistem pesanan ringkas dan blog.
Sementara itu, kehadiran Generasi Y ke sektor pekerjaan membawa cara baru berkomunikasi di tempat kerja. Cara berkomunikasi dengan Generasi Y dikatakan harus tidak bersifat ‘pasif’ atau ‘menolak’ tetapi kepada ‘aktif’ dan ‘tarikan.’ Generasi Y gemar kepada penglibatan yang aktif apabila menerima maklumat dan jika situasi sebaliknya mereka akan terus hilang minat. Oleh yang demikian masa kini, pihak universiti makin menyedari tentang keperluan perubahan dalam pembelajaran seperti memperkenalkan corak pembelajaran yang lebih cenderung kepada ciri-ciri hiburan(edutainment) dan cara lain yang lebih menarik dan berbeza.
Generasi Y yang telah sepenuhnya terlibat dengan teknologi sejak kecil dan apabila mereka memasuki alam pekerjaan, mereka tidak lagi bergantung pada hirarki/rantaian arahan, tetapi terus kepada saluran dan punca sumber atau kepada penyelia, dengan harapan untuk melibatkan diri. Goman begitu yakin bahawa komunikasi melalui kerjasama di tempat kerja adalah diinisiatifkan oleh generasi ini dan diserap oleh organisasi. Kata Goman lagi, bahawa transformasi(perubahan) di tempat kerja proses dua hala iaitu; pekerja memasuki sektor pekerjaan dengan harapan dan matlamat jelas. Sekiranya ini tidak ditemui, sama ada mereka berusaha untuk penyesuaian ataupun berhenti terus. Sebarang kemahuan mahupun perubahan secara beransur-ansur diserap ke dalam seluruh organisasi.
Perubahan dalam komunikasi dalaman didorongi, pertama ialah teknologi, kedua oleh generasi dalam organisasi(berkaitan dengan harapan dan cara mereka berkomunikasi).
Sementara itu, Generasi Y begitu meragui tentang ungkapan-ungkapan popular yang selalu digunakan dalam organisasi, sebaliknya mereka memilih saluran yang betul, berpandukan cadangan pihak atasan dan memperoleh maklumat secara yang lebih mudah: lebih kepada proses kurang formal. Untuk berkomunikasi dengan Generasi Y, Goman percaya “mereka perlukan penglibatan awal dan menjadi sebahagian darinya(dialog)” Komunikator dalaman harus membuat analisa tentang jalinan sosial, mengenal pasti si pengaruh dan menggunakan saluran bersama sesiapa saja. Generasi Y, dengan itu akan mempercayai satu sama lain.
Situasi yang dibincangkan ini akhirnya akan mengakibatkan silang-generasi. Menurut Goman, usaha merubah corak komunikasi sedia ada, yang telah begitu selesa, adalah sukar. Baby Boomer dan Veteran misalnya yang telah terbiasa dengan pendekatan komunikasi mereka tersendiri. Oleh yang demikian, para pengurus seharusnya, sama ada membiarkan pemisahan ini ataupun mewujudkan corak komunikasi untuk semua generasi. Akibat silang-generasi, penyebaran data dan maklumat pekerja memerlukan alasan yang kukuh, yang boleh dipercayai oleh semua pekerja. Goman memberi contoh bagaimana Generasi X yang mahukan cara e-mel untuk berkomunikasi tetapi bagi Baby Boomers, mereka sudah selesa dengan cara bersemuka. Ini menggambarkan bagaimana para pengurus menggunakan metod komunikasi berbeza dengan para pekerjanya.
Situasi ini akhirnya menimbulkan pemisahan. Misalnya bagi mereka yang hampir bersara ataupun yang enggan berubah secara langsung meminggirkan diri mereka. Keengganan untuk berubah merupakan salah satu isu sukar yang dihadapi oleh para komunikator, terkecuali seandainya para pekerja ini mengemukakan alasan dengan menyatakan bahawa setiap generasi adalah berbeza dan mempunyai nilai dan cara berkomunikasi tersendiri. Dengan itu, para majikan yang ingin memancing bakal pekerja (graduan universiti) seharusnya mengetahui tentang perubahan komunikasi sebagaimana yang dimahukan oleh bakal pekerja tersebut.
Akhirnya Goman berkata, sebenarnya,tiada pemisahan dalam komunikasi. Pemisahan adalah jurang generasi. Ini adalah dua isu berbeza. Sememangnya mereka terpisah namun tumpuan komunikasi adalah pada generasi tertentu.
Kata Goman, “ saya belum pernah bercakap dengan para komunikator yang mampu mengambil dan menggaji pekerja; persoalannya apakah mahu mengikut kehendak pengurus ataupun berusaha menghapuskan pemisahan itu.”
Generasi baru(muda) memasuki sektor pekerjaan membawa bersama harapan baru dalam cara bekerja. Perbezaan generasi di sektor pekerjaan dikatakan memberi impak kepada amalan di tempat kerja mahupun kepada para komunikator. Berdasarkan temu bual dengan Carol Kinsey Goman, seorang Perunding Pengurusan, artikel ini cuba mengulas isu tersebut.
Di tempat kerja masa kini dihuni oleh empat generasi yang diklafikasikan melalui tarikh kelahiran;
Generasi Veteran (1927-1945)
Baby Boomers (1946-1964)
Generasi X (1965-1983)
Generasi Y (1984-masa kini)
Menurut Goman, perbezaan generasi membawa kepada perbezaan cara berkomunikasi dan bagi berdepan dengan situasi ini adalah bergantung sepenuhnya tentang bagaimana majikan berkomunikasi dengan para pekerjanya. Generasi Y dikatakan menjana perubahan berkomunikasi dari aliran informasi bersemuka kepada cara yang tidak begitu formal dan dengan menggunakan pendekatan kerjasama(kolaborasi). Keadaan ini berlaku kerana struktur organisasi di Generasi Veteran bersifat kepelbagaian hirarki di mana aliran komunikasi dikawal dan melalui pelbagai peringkat. Sementara pada Generasi Baby Boomers, perletakan harapan terhadap majikan menjadikan hirarki
syarikat kurang efektif namun berlaku peningkatan dalam memahami kepentingan nilai dan visi syarikat. Situasi ini berlaku juga disebabkan keempat generasi ini berada dilingkungan ekonomi dan persekitaran kerja yang berbeza. Sementara Generasi Y, di samping menyedari tentang kepentingan nilai dan visi syarikat, juga berkehendakan kepada corak dan persekitaran kerja yang lebih baik.
Generasi Y dikatakan membawa atau merubah cara majikan berkomunikasi dengan pekerjanya. Ini adalah kerana Generasi Y bekerja dalam lingkaran kecanggihan teknologi. Teknologi telah merubah pandangan dan pemahaman serta cara berkomunikasi. Teknologi juga menjana perubahan dari komunikasi kepada kerjasama(kolaborasi). Teknologi misalnya membawa komputer dan informasi(IT) ke sektor pekerjaan. Melalui komputer dan teknologi informasi;
memudahkan pelaksanaan tugas
berupaya memperoleh ilmu pengetahuan dan maklumat
berupaya menjalankan pelbagai tugas(multi-task)
berupaya merubah cara memahami sesuatu perkara dan keadaan dan cara berkomunikasi
Malah penggunaan e-mel dikatakan sudah ketinggalan zaman dan ia kini beralih kepada sistem pesanan ringkas dan blog.
Sementara itu, kehadiran Generasi Y ke sektor pekerjaan membawa cara baru berkomunikasi di tempat kerja. Cara berkomunikasi dengan Generasi Y dikatakan harus tidak bersifat ‘pasif’ atau ‘menolak’ tetapi kepada ‘aktif’ dan ‘tarikan.’ Generasi Y gemar kepada penglibatan yang aktif apabila menerima maklumat dan jika situasi sebaliknya mereka akan terus hilang minat. Oleh yang demikian masa kini, pihak universiti makin menyedari tentang keperluan perubahan dalam pembelajaran seperti memperkenalkan corak pembelajaran yang lebih cenderung kepada ciri-ciri hiburan(edutainment) dan cara lain yang lebih menarik dan berbeza.
Generasi Y yang telah sepenuhnya terlibat dengan teknologi sejak kecil dan apabila mereka memasuki alam pekerjaan, mereka tidak lagi bergantung pada hirarki/rantaian arahan, tetapi terus kepada saluran dan punca sumber atau kepada penyelia, dengan harapan untuk melibatkan diri. Goman begitu yakin bahawa komunikasi melalui kerjasama di tempat kerja adalah diinisiatifkan oleh generasi ini dan diserap oleh organisasi. Kata Goman lagi, bahawa transformasi(perubahan) di tempat kerja proses dua hala iaitu; pekerja memasuki sektor pekerjaan dengan harapan dan matlamat jelas. Sekiranya ini tidak ditemui, sama ada mereka berusaha untuk penyesuaian ataupun berhenti terus. Sebarang kemahuan mahupun perubahan secara beransur-ansur diserap ke dalam seluruh organisasi.
Perubahan dalam komunikasi dalaman didorongi, pertama ialah teknologi, kedua oleh generasi dalam organisasi(berkaitan dengan harapan dan cara mereka berkomunikasi).
Sementara itu, Generasi Y begitu meragui tentang ungkapan-ungkapan popular yang selalu digunakan dalam organisasi, sebaliknya mereka memilih saluran yang betul, berpandukan cadangan pihak atasan dan memperoleh maklumat secara yang lebih mudah: lebih kepada proses kurang formal. Untuk berkomunikasi dengan Generasi Y, Goman percaya “mereka perlukan penglibatan awal dan menjadi sebahagian darinya(dialog)” Komunikator dalaman harus membuat analisa tentang jalinan sosial, mengenal pasti si pengaruh dan menggunakan saluran bersama sesiapa saja. Generasi Y, dengan itu akan mempercayai satu sama lain.
Situasi yang dibincangkan ini akhirnya akan mengakibatkan silang-generasi. Menurut Goman, usaha merubah corak komunikasi sedia ada, yang telah begitu selesa, adalah sukar. Baby Boomer dan Veteran misalnya yang telah terbiasa dengan pendekatan komunikasi mereka tersendiri. Oleh yang demikian, para pengurus seharusnya, sama ada membiarkan pemisahan ini ataupun mewujudkan corak komunikasi untuk semua generasi. Akibat silang-generasi, penyebaran data dan maklumat pekerja memerlukan alasan yang kukuh, yang boleh dipercayai oleh semua pekerja. Goman memberi contoh bagaimana Generasi X yang mahukan cara e-mel untuk berkomunikasi tetapi bagi Baby Boomers, mereka sudah selesa dengan cara bersemuka. Ini menggambarkan bagaimana para pengurus menggunakan metod komunikasi berbeza dengan para pekerjanya.
Situasi ini akhirnya menimbulkan pemisahan. Misalnya bagi mereka yang hampir bersara ataupun yang enggan berubah secara langsung meminggirkan diri mereka. Keengganan untuk berubah merupakan salah satu isu sukar yang dihadapi oleh para komunikator, terkecuali seandainya para pekerja ini mengemukakan alasan dengan menyatakan bahawa setiap generasi adalah berbeza dan mempunyai nilai dan cara berkomunikasi tersendiri. Dengan itu, para majikan yang ingin memancing bakal pekerja (graduan universiti) seharusnya mengetahui tentang perubahan komunikasi sebagaimana yang dimahukan oleh bakal pekerja tersebut.
Akhirnya Goman berkata, sebenarnya,tiada pemisahan dalam komunikasi. Pemisahan adalah jurang generasi. Ini adalah dua isu berbeza. Sememangnya mereka terpisah namun tumpuan komunikasi adalah pada generasi tertentu.
Kata Goman, “ saya belum pernah bercakap dengan para komunikator yang mampu mengambil dan menggaji pekerja; persoalannya apakah mahu mengikut kehendak pengurus ataupun berusaha menghapuskan pemisahan itu.”
No comments:
Post a Comment